Friday, November 19, 2010

Cinta

Cinta itu hadir dalam pelbagai rupa. Ada yang membawa duka; bawa gembira dan sebagainya. Umat Islam sedunia telah memperlihatkan keagungan cinta mereka pada 3 hari yang lepas iaitu pada Hari Raya Aidiladha. Semua yang menyambutnya mengambil iktibar daripada kisah di sebalik pengorbanan yang telah dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim A.S kepada anaknya Nabi Ismail A.S.

Cinta dan pengorbanan merupakan satu ikatan yang sinonim; apresiasi tautan kasih akan bertambah jelas dengan wujudnya pengorbanan dalam percintaan. Namun begitu, sejauh manakah harus kita melakukan pengorbanan demi cinta? Seniman negara, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee ada menyebut di dalam bait-bait lagunya: "Berkorban apa saja... harta ataupun nyawa... itulah kasih mesra... sejati dan mulia..."

Realiti hari ini memperlihatkan satu kontradiksi yang hebat. Manusia sedia berkorban untuk sesuatu yang tidak pasti. Jiwa raga digadaikan atas nama cinta. Cinta yang sifatnya suci itu kini dinodai. Di mana-mana, orang sering memperkatakan bahawa disebabkan cintalah manusia musnah. Antara hakikat yang paling hangta diperkatakan kini ialah berkenaan kes pembuangan bayi yang kian berleluasa. 

Mana perginya cinta seandainya hilang nilai insan dalam diri? Benarkah tulusnya cinta jika ia bisa menghancurkan diri sendiri? Renungkanlah wahai sahabat. Moga kita akan lebih berhati-hati dalam menilai cinta. Cinta itu indah lagi mempersonakan. Anugerah Tuhan paling hebat. Namun, andainya ia disalah guna, maka kita akan jadi manusia yang paling rugi. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails